Emballasjedesign

Mange av oss har nok kjøpt en bok eller en flaske vin på bakgrunn av at den var estetisk tilltalende. Emballasjesdesign er så mye mer enn bare innpakning.

Emballasjedesignet skal gjennom form og grafisk design signalisere hva slags innhold og kvalitet du kan forvente deg. Kanskje synes du bare at det er pent. Kanskje det ser eksklusivt ut og vitner om høy kvalitet. Kanskje velger du produkter fordi det ser rimelig ut, eller fordi det minner deg om noe som du kjenner. Eller tvert imot fordi det skiller seg fra andre produkter, det ser nytt og spennende ut og du vet ikke helt hva du skal forvente. Dette er noen av aspektene som må defineres før man lager emballasjedesign. Hva er målgruppen, hva er deres estetiske preferanser? Hva skal designet uttrykke, hvordan skal det representere bedriften på en riktig måte?

 

Hva er god emballasjedesign?

God emballasjedesign har både et grafisk design som treffer målgruppen, og en optimal form og funksjon. Emballasjen skal beskytte innholdet og samtidig selge produktet. En god emballasjedesign representerer produktet, det skaper en sterk og iøyenfallende identitet som skiller det fra konkurrentene. Emballasjedesign skal kommunisere det unike ved hvert produkt og merkevaren bak med hjelp av illustrasjoner, farger, typografi, foto og materialer. Designens betydning blir større i takt med at konkurransen blir større. Emballasjen skal tiltale målgruppen, men den må også forholde seg til funksjon, produksjonskostnader og begrensninger innenfor materialvalg. Optimalt sett skal emballasjedesign fungere ikke bare i butikken, men også i produksjon, transport, hos konsumenten og i retursystem. Med dagens bevissthet rundt miljø, bør det også være krav på at produktet skal etterlate et minimalt økologisk fotavtrykk.

 

Emballasjedesign og Forest

Forest har god erfaring med å designe emballasjedesign for blant annet dagligvareprodukter, helsekost, vin, dvd- og cd-cover. Vi leverer et kreativt og målgruppetilpasset emballasjedesign. Vi har opparbeidet en allsidig erfaring gjennom å drive Forest i over 10 år, og vi har en solid forståelse for designstrategisk prosess gjennom langvarig samarbeid med en rekke kunder. Med stolthet ser vi at vårt design funksjonelt og estetiskt har blitt en verdifull investering for våre klienter. Vårt mål er å skape god design som er unik, blir forstått og gjenkjent. Designen skal gjenspeile hvem kunden er, være gjennomtenkt og solid og implementert på alle kommunikasjonsflater, såvel print som digitalt. Vi hjelper deg gjerne med utviklingen av et grafiske utrykk, fra brief til ferdig produkt.

 

Supernature og Midsona

Gjennom en årrekke har vi i Forest arbeidet med emballasjedesign på flere hundre produkter med skandinavias største aktør innen supermat: Supernature. Vi har vært med på å bygge merkevaren og testet ut ulike typer emballasjedesign, både i brukertester med fokusgrupper, og gjennom ferdige produkter i markedet. Vi har sett verdien av å skape et helhetlig design som gjenkjennes av brukeren. Det er også viktig med et helhetlig og tydelig konsept når man bygger en merkevare på produkter av høy kvalitet som trenger 100% tillit av forbrukeren. Emballasjedesign skal være med på å forsikre forbrukeren at den alltid møter et pålitelig og sikkert produkt. Med så mange produkter fra samme merkevare har vi også designet flere underkategorier og varianter som skiller seg fra hoved-designet når behovet har vært å møte en annen målgruppe eller at en annen følelse eller aspekt skal vektlegges. Innen helsekost og supermat er det viktig å kommunisere det “naturlige” og ofte økologiske, for å skille det fra det kunstige ev. kjemisk fremstilte. Både i forhold til innhold, estetisk uttrykk og i valg av materialer.

Supernature ble kjøpt opp av Midsona i 2013 og vi har siden det også utvidet vår portefølje med flere merkevarer fra Midsona som Natures Sunshine, Biopharma, Sano Organic, og Udo´s Choise.

Emballasjedesign

The Flying Culinay Circus

I samarbeid med Accendo har Forest skapt den visuelle profilen til The Flying Culinary Circus. Profilen ble tildelt Merket for god design 2013, i kategorien Visuell profil. The Flying Culinary circus hadde ikke før vi kom inn i bildet en samlende visuell identitet og hadde et virvar av ulike produkter, tjenester og bøker med forskjellig grafisk design. Med Accendo som prosjektleder skapte vi et nytt helhetlig konsept som kunne romme alt av hva den elleville kokkegruppa kunne komme til å finne på. Den visuelle profilen er implementert på alt av visuelt materiale på kokkeuniformer til alle produkter som selges i butikk.

Utfordringen med utformingen av denne profilen, var å kombinere gourmet med sirkus. Kokkegruppa lager mat av høy kvalitet, samtidig som de lager show og sirkus. Profilen skulle være sofistikert samtidig som vågal og leken uten å bli for billig i uttrykket. Strategien ble å reise tilbake i tid og å benytte seg av begreper fra flyindustrien. Vi dannet to ulike kategorier en for dagligvare og en for kvalitetsprodukter. Kvalitetsproduktene som Cava og porselenskniver ble plassert i kategorien First Class og er inspirert av design fra 1900-tallets design og ornamentikk fra gamle sirkusplakater ol. Kategorien for dagligvare, med ailoli, krydderurter mm. ble plassert i kategorien Business Class og henter inspirasjon fra 50-tallet og dets typografi- og illustrasjonsstil.

fcc

Cd-coverdesign, artwork til musikk

Forest har skapt cover-art for plateselskaper som Propeller Recordings, Universal, Warner music og Lovesick Rumour. I vårt arbeide med grafisk design for musikk søker vi å finne et visuelt uttrykk som skal representere og visualisere musikken. Cover-design blir derfor ofte mer kreativt og kunstnerisk utfordrende enn eksempelvis emballasjedesign for dagligvarebransjen. Vi arbeider alltid tett sammen med artistene når vi lager designet, og satser alltid på at vårt coverdesign, artwork og musikken skal harmonere. Samtidig skal artwork gjentas på så mange kommunikasjonsflater som mulig: CD-cover, Vinyl, Itunes-cover, hjemmesider, facebooksider, konsertplakater mm.

Vi har hatt et tett samarbeid artistene Hanne Hukkelberg og Superfamily (Propeller recordings) der vi ikke bare designet flere album og singler, men også plakater, pr-materiell, foto og musikkvideoer. Her skulle alt visuelt materiale henge sammen i et visuelt fargesprakende og samtdig mørkt univers.

hh2

 

Kontakt oss for en uforpliktende prat.