Søkemotoroptimalisering

Forest hjelper deg med søkemotoroptimalisering på Google søk. Vi leverer målbare resultater som øker trafikken på hjemmesidene og konverterer leads til penger. Vår tilnærming til økt synlighet er svært gjennomsiktig, godt dokumentert og vi deler vår ekspertise med deg.

 

Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat, eller les mer om SEO videre på siden.

 

SEO-guide for nybegynnere

 

SEO står for søkemotoroptimalisering og går ut på å optimalisere websider slik at den organiske trafikken øker. For å gjøre det må du være på Google første side, helst så høyt som mulig. Her bruker man både verktøy og en best practice strategi for oppnåelse av mer trafikk og plassering.

SEO handler ikke bare om å bruke søkeord i innholdet, faktorer som kvalitet på innholdet, verdien for leserne og linker fra andre anerkjente nettsteder må tas i betraktning. Søkemotorer gjennomgår (crawler) hjemmesidene dine og samler inn data. Her ser man på alt fra innhold, om hjemmesidene er mobilvennlige (responsivt design), nedlastningshastighet, brukervennliget etc.

Indekseringen lagres i en database som igjen står klar når noen gjør et søk.

Et godt besøkt nettsted vil virke mer relevant for en søkemotor.

 

Hvis du er ute etter å øke trafikken, slik at du kan øke salget, så følg disse enkle retningslinjene:

Søkemotoroptimalisering guide

Hvordan SEO egentlig fungerer

Mange gjør feilen å se på SEO som kun en kilde til gratis trafikk. Det er jo sant at gratis trafikk er sluttresultatet, men dette er ikke slik SEO fungerer.

Den egentlige hensikten med SEO er å hjelpe folk som aktivt er ute for å finne deg, til å finne deg. For å gjøre dette, må du matche innholdet på nettstedet ditt til det folk prøver å finne.

 

Hvis du vil få SEO til å jobbe for deg, må du sørge for at målene dine samsvarer med målene for de besøkende. Det handler ikke om trafikken! Det handler om å finne ut akkurat hva du ønsker, og deretter optimalisere for søkeord som bringer inn besøkende som ønsker de samme tingene.

 

Hvordan kan du finne ut hva disse søkeordene er?

Jo, ved enkle undersøkelser.

Jada, faktasjekking og undersøkelser er litt kjedelig, men det er en uunnværlig del av å finne de rette søkeordene. Du ønsker å avdekke søkeord som:

 

  • Har et høyt søkevolum ( søkeord som mange folk er ute etter)
  • Har lav konkurranse (mindre volum å søke igjennom, som vil bety at sjansene dine for høyere rangering forbedres)
  • Støttes av innholdet (søkeordene er relevante for nettstedet ditt).

 

Det finnes mange verktøy som hjelper deg med å finne de rette søkeordene, og de mest populære er Googles egne søkebaserte søkeordverktøy. Disse gir resultater basert på faktiske Google-søk, og hvis du er logget på en AdWords-konto, vil dette også gi deg en liste over forslag til søkeord tilpasset webområdet på kontoen din.

 

Før du kommer for langt her, la oss diskutere et viktig begrep for å avgjøre hvor brede eller smale du vil at søkeordene dine skal være. Begrepet kalles “The Long Tail” og er viktig å kjenne til.

 

 

Long Tail søkeord

 

Når du legger sammen alle, bør Long-tail (upopulære) søkeord utgjøre omtrent 80% av trafikken. Derfor, når du leter etter søkeord, ikke bare fokuser på de som får enorme mengder trafikk. Legg merke til noen av de mindre populære også, og vær nøye med å innlemme dem også i din overordnede strategi.

Når du velger long tail nøkkelord, må du forstå hva andre folk søker etter. Tidligere søkte man enkeltord, men nå søkes det også på lengre fraser eller hele setninger. Eksempel på dette er;

‘Viktig å huske på når du lager en hjemmeside”

 

Du kan også begynne å taste i søkefeltet, her vil du se relevante forslag på lengre søkefraser. Ord og uttrykk som virkelige mennesker bruker. Etter at du har plukket de rette søkeordene, er det viktig å starte med å lage selve innholdet.

 

Søkemotorer har roboter som automatisk gjennomgår web-området ditt, og leser det nøye, for å finne ut hva det egentlig handler om. Deretter bestemmer de seg for hvilke søkeord hver av sidene skal rangeres for. Du kan påvirke deres beslutninger ved å ha strategisk optimalisert innhold for alle disse bestemte søkeordene.

 

Dette gjelder spesielt hvis du oppretter innhold som roboter ikke klarer lese. Det er lett for roboter å tolke tekst, men de er ikke avanserte nok ennå til å tolke videoer, forstå bilder eller skjønne lyd. Du må derfor beskrive dette med tekst, slik at de kan forstå og rangere sidene for de aktuelle søkeordene.

Om du skriver utelukkende for robotene på søkemotorer, blir vanligvis innholdet temmelig kjedelig. Dette vil ikke hjelpe deg med å konvertere besøkende til kunder. Det er derfor langt bedre å fokusere på menneskene først, ved å gjøre innholdet så enkelt som mulig, og deretter optimalisere for søkemotorens roboter der du kan, uten å ofre tonen og fargen i innholdet ditt.

 

 

Følg spesielt med på:

 

  • Titler – Lag iøynefallende titler som fanger leserens interesse. Du får bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk.
  • Nøkkelord – Velg søkeord som vil bidra til å bringe folk til området ditt og som er relevante.
  • Lenker – Link til kvalitetsnettsteder som et tillegg til det ditt nettsted handler om. Dette vil oppmuntre nettsteder i din nisje til å lenke til deg også.
  • Kvalitet – Prøv å publisere unikt kvalitetsinnhold. Dette inviterer brukere til å komme til nettstedet ditt, fordi de ikke finner akkurat dette innholdet noen andre steder.
  • Nyheter – Hvis du publiserer innhold som ikke eldes eller bli utdatert, er jo det supert, men husk at du også må legge til nytt innhold på jevnlig basis. Hvis du ikke har tid til å legge til innhold til nettstedet ditt, bør du vurdere å opprette en spørsmål og svar-seksjon eller en blogg på nettstedet ditt for å bøte på dette.
  • tittel Tags
  • meta Tags
  • overskrifter

 

Disse er svært lik overskrifter i en bok, men disse kommer i en bestemt rekkefølge. H1, H2, H3, H4, og så videre, med H1 starter på siden som den viktigste overskriften. De resterende overskriften koder ned til lavere nivå overskrifter på nettstedet.

 

For eksempel:

 

<H2 > Hvordan lage nye hjemmesider </ h2 >

 

Sørg også for at overskrifter alltid inneholder søkeord og er relevante for innholdet på nettstedet ditt. Det bør være kun en H1 tag på hver side. Unngå å bruke kun bold tag-en for å fremheve en overskrift.

søkemotoroptimalisering av din kode

Sitemaps

 

Sitemaps er som et veikart for søkemotorer. De gir bots en veibeskrivelse til alle de forskjellige sider på nettstedet ditt, noe som gjør at de finner alt.

 

Det finnes to typer nettkart du kan opprette: HTML områdekart og XML sitemaps. Den viktigste forskjellen er at XML sitemaps er kodet spesielt for å leses av søkemotorer, mens HTML-områdekart er enkle å lese for mennesker også. Du kan lenke til dem, noe som gir den besøkende en oversikt uansett hvor de går.

XML sitemaps inneholder derimot hver side av nettstedet ditt, selv om nettstedet har en million sider. Du kan bruke verktøy som XML Sitemap Creator til å automatisk opprette et områdekart for deg. Når XML sitemap er opprettet, kan det hende dere ønsker å sende det til Google Webmaster Central og Bing, slik at de store søkemotorene kan indeksere nettstedet ditt.

Bruker du WordPress kan du for eksempel lett ordne med sitemaps fra Yoast-plugin for SEO.

 

URL-struktur

 

URL’er er en annen viktig, men ofte oversett, del av søkemotoroptimalisering.

Hvis nettadressene dine er rotete, vil søkemotorer ha vanskeligheter med å gjennomgå dem, og hvis de har problemer med dette, vil de ikke være i stand til å indeksere området, noe som igjen betyr at du ikke rangeres i søkemotorene.

 

Ha disse faktorene i tankene når du vil gjøre nettadressene mer søkemotor-vennlige:

 

  • Nettadresser skal ikke inneholde unødvendige tegn ( !? *%@ =)
  • Kortere webadresser vil vanligvis rangere bedre enn lengre
  • Kun tall og bokstaver bør brukes i nettadresser.
  • Ikke bruk understrek. Søkemotorer foretrekker midtstreker.
  • Sub-domener kan rangere bedre enn underkataloger.

 

Alt-Tags

 

Alt tags av bildene dine er veldig viktig. Når søkemotorer gjennomgår hjemmesidene, kan de ikke lese bilder. Det alt tag-en forteller søkemotorene hva bildet handler om. Ta med søkeordene i alt-tekst for å hjelpe din side rangering. Husk også å optimalisere bildene, Google er ikke glad i hjemmesider som tar en evighet å laste ned.

 

Lenker

Koblinger er kanskje den viktigste delen av SEO. Jo flere nettsteder som lenker til nettstedet ditt, jo høyere vil websidene dine rangeres.

 

Grunnen til at koblinger har en høy verdi i SEO, er at det er enkelt for alle å finne fram, endre innholdet, eller lage innhold, men det er vanskelig å overbevise hundrevis eller tusenvis av nettsteder til å lenke til deg.

 

Generelt:

Koblinger i innhold er mer effektive enn om de er i en sidebar eller footer.

Lenker fra relaterte nettsteder er bedre enn lenker fra ikke-relevante nettsteder

Ankertekst spiller den viktigste rollen i lenke-byggingen. Hvis du ønsker å rangere for “webdesign” så må ankertekst til koblingen være “webdesign”.

 

Konklusjon:

Hvis du implementerer alle rådene her, vil trafikken fra søkemotorer øke.
Husk å være tålmodig. Det tar tid for søkemotorer å oppdatere sine poster, det skjer ikke over natten.

Vær også oppmerksom på at det vil ta tid å finne ut hva som fungerer for akkurat ditt nettsted. Hva som fungerer for nettsted A vil kanskje ikke fungere for nettsted B. Det finnes ingen snarveier.

 

Skriv for mennesker, ikke roboter!

  • Finn ut hva folk er ute etter.
  • Lag et nettsted som gir dem det.

 

Optimaliser for søkemotorer, slik at de hjelper folk med å finne deg.

Det er ikke bare smart å jobbe med SEO. Det er det søkemotorene ønsker du skal gjøre. Til syvende og sist er søkemotorenes mål å finne de beste nettstedene, for alle typer emner som eksisterer. Så hvis du jobber hardt for å skape det beste nettstedet, og deretter fremmer det effektivt, vil dette fanges opp til slutt .

 

Det tar tid, og det er mye hardt arbeid, men hvis du holder ut, vil det garantert lønne seg.

Kontakt oss hvis du trenger flere tips eller råd.