Webdesign

Forest leverer webdesign som er skreddersydd for deg, alt fra en enkel webside til en større og kompleks webside eller en nettbutikk. Vi har en allsidig erfaring fra å ha drevet Forest i over 10 år, og har en solid forståelse for designprosessen og strategisk tenkning gjennom langvarig samarbeid med en rekke kunder. Med stolthet ser vi at vårt design, både funksjonelt og estetisk, har blitt en verdifull investering for våre kunder. Vårt mål er å skape god webdesign som er funksjonell, unik, inspirerende og oppsiktsvekkende.

Idag er en webside ofte det første som møter dine kunder. Førsteinntrykket din webside gir kan være det som avgjør om kunden blir interessert i å vite mer om deg, om han/henne finner deg relevant for det de søker og troverdig i forhold til det du ønsker kommunisere. Ved hjelp av god webdesign blir det lettere å treffe målgruppen, både estetisk og innholdsmessig. Målet er ikke bare å få flest mulig til å finne deg på nettet, men at god webdesign skal hjelpe deg å skaffe nye kunder.

 

Profesjonell webdesign

For å skape et optimalt webdesign bør vi som designere kjenne og forstå deg som kunde. Hvem er du og hva vil du at din webside skal formidle? Hvis ikke kunden er bevisst dette i forkant, er det lurt å ha en prosess der du blir bevisst din posisjon, hensikt, målsettinger og dine nøkkelverdier- og kvaliteter. Dette gjøres ofte i forbindelse med å utarbeide bedriftens visuelle profil. Hva er bedriftens særpreg, hva er det som gjør akkurat din merkevare unikt i markedet? Hvem er målgruppen?

Definiér deg selv og din bedrift med noen få ord og et mission statement, en enkel setning der din bedrifts hovedmål er konkretisert. Din bedrifts viktigste kommunikatører, målsettinger og verdier samles i en designbrief som designeren bruker som grunnlag for å utarbeide den visuelle profilen med logo og valg av fonter, farger og symboler. Des bedre du som kunde kjenner deg selv, des bedre vil den visuelle profilen kunne uttrykke akkurat det du ønsker å formidle.

 

Målet med webdesign

Hva er målet med å satse på god webdesign for din webside? Hva det er du vil at webdesignet skal gjøre for deg? Et eksempel på mål kan være: Vi ønsker at et besøk på vår webside skal initiere at besøkende tar kontakt/gjennomfører et kjøp. Dette gjør de ettersom de finner innholdet relevant og at vi fremstår som en trygg leverandør. Og fordi webdesignet virker enkelt og ryddig og hjelper dem å finne fram til det de trenger.

webdesign for finno.no
Eksempel på webdesign for Finno: Finsk-norsk kulturinstitutt

 

Webdesign som gjenspeiler den grafiske profilen

Når vi i Forest utarbeider en visuell profil, jobber vi parallellt med utvikling av webdesign som ivaretar de retningslinjer den visuelle profilen forespeiler. Det er viktig at en webside også benytter seg av det grafiske materialet bestemt av den visuelle profilen. For å fremstå som tydelig og troverdig bør de visuelle elementene implementeres i alle flater, i webdesign som i grafiske trykksaker.

 

Webutvikling, målgrupper og utviklingsprosess

Vi vil i forarbeidsfasen for webdesign til din webside gjøre research på bransjen og konkurrenters websider. Da finner man fort ut hva som fungerer og ikke fungerer. Hva er konkurrentens styrker og svakheter? Vi vil også se nærmere på målgruppen. Hvem er målgruppen, og hva er det de forventer fra en bedrift som din? Andre aspekter å diskutere er Responsiv design (RWD) og søkemotoroptimalisering. Les mer om dette nederst på siden.

På bakgrunn av dette har vi et godt grunnlag for å starte å jobbe med webdesign. Utvikle ideer for arkitektur og hvordan designelementene skal implementeres, gjerne i samarbeid med deg. Moodboards med relevant webdesign leder til diskusjoner som leder oss på rett vei. Når vi begynner å se konturene av det vi ønsker som sluttresultat for ditt webdesign, starter vi med implementeringen. Vi jobber hele tiden tett sammen med deg som kunde og gjennomfører justeringer webdesignet etter tilbakemeldinger som kommer underveis.

 

Ferdigstilling

Når vi har funnet fram til et webdesign som fungerer 100% og maler på de ulike sidene som trengs er implementert, er ditt webdesign klar til å fylles med det resterende innholdet, enten av deg eller av oss. Du vil få opplæring i å bruke siden.

 

Responsive hjemmesider

Idag bruker mange mobilen i stedet for datamaskinen når de besøker din webside. Det betyr at din webside bør fungere optimalt ikke bare for stasjonære brukere men også for mobile brukere. Med responsivt webdesign konstrueres din webside slik at alt innhold, bilder og struktur forblir det samme på alle ulike enheter, automatisk. Eksempelvis vil innholdet tilpasses den mindre skjermen slik at man ikke mister deler av bilder, tekster eller informasjon.

 

Søkemotoroptimalisering

Når folk flest tenker på Search Engine Optimization (SEO), tenker de på ord. Søkemotorer elsker innhold, og de belønner websidene som har bedre rangeringer. Søkemotorer skanner ikke bare ord, men de vurderer websiden din også. De fleste kjenner ikke til at selve utformingen av websiden vil ha en effekt på SEO. Men dette er absolutt av høy relevans. Du kan få flere tips om hvordan søkemotoroptimalisere din web side.

Google foretrekker responsiv design, ettersom det er mer effektivt for Google å indeksere (crawle) gjennom nettstedet, og deretter indeksere og organisere alt innholdet som er online. I en responsiv design har alle nettsteder bare en nettadresse og samme HTML på alle enheter. Når en bedrift har ett mobilt nettsted og ett desktop nettsted, vil det være to forskjellige URL-adresser og HTML.

Dette tvinger Google til å indeksere flere versjoner av det samme eksakte stedet. Også når det er bare en nettside og URL, er det mye enklere for brukere å dele, engasjere og samhandle med innholdet på dette nettstedet i forhold til et område som har forskjellige sider for mobile og stasjonære brukere. Google er en fan av dette også. Hvorfor? Hva om noen deler innhold ment for desktop på sosiale medier og leses av brukere på mobil. Da vil ikke innholdet framstå like tydelig og leservennlig.

 

Kan øke konverteringsfrekvensen

Foruten alle søkefordeler, samt fornøyde brukere, har responsiv design evnen til å øke konverteringsfrekvenser fra alle mobilbrukere i verden. Hvorfor? Er ikke websiden tilgjengelig, eller har responsiv design, vil du gå glipp av en stor kjøpermasse i form av tapt konvertering.

 

Ligg i forkant av konkurransen

I næringslivet, må du ligge i forkant av konkurransen. Så hvis flere og flere brukere bruker sine mobile enheter for å søke og gjøre kjøp på nettet, må du dekke til at publikum ved å ha en mobilvennlig nettsted. Faktisk 85 prosent av voksne tror at en mobilside må være like god, om ikke bedre enn, en vanlig webside.