WordPress hjemmesider

Hvordan lage Wordpress hjemmesider ?

 

WordPress hjemmesider er enkelt å sette opp og kan skreddersys dine behov. De aller fleste bedrifter har samme mål, nemlig å konvertere brukerne til kunder, og sitte igjen med en fortjeneste. Hver hjemmeside har selvsagt egne krav og mål som varierer mellom de forskjellige bransjene og fagfeltene, men dette er et mål alle bør ha til felles.

 

Wordpress nettsider

Hjemmesidene bør gjøre inntrykk.

 

Dette fordi et minneverdig nettsted garanterer deg to ting: Brukerne returnerer, og de deler og anbefaler nettstedet ditt. Dette kan øke fortjenesten din.

 

Vi utvikler WordPress hjemmesider, skreddersydd for deg, som også er mobilvennlige i design og form. For at brukerne skal finne fram til deg på Google, må sidene være søkemotoroptimalisert. I motsatt tilfelle finner ingen deg på Google-søk.

 

Under har vi satt opp noen punkter som kan være til hjelp, når du jobber med å lage dine egne WordPress hjemmesider. Les mer under, eller ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp til utvikling, design, mobilvennlige sider eller SEO-rådgiving.

 

 

En av de beste måtene å gjøre nettstedet ditt minneverdig på, er ved å vise brukeren noe som er nytt og annerledes. Til dette kan du bruke morsomme bilder, du kan ha informativ infografikk, eller også legge inn en video. Pass allikevel på at det ikke blir en humorside; du vil jo helst fremstå som seriøs. Det å innlemme ulike elementer som er unike for din side, gjør at du kan overraske dine brukere. Da vil de huske deg, og besøke siden igjen. Det gir i tillegg en følelse av brukervennlighet om det blir gjort på riktig måte.

 

Det finnes ingen enkel oppskrift på suksess. I hvilken grad du bør omfavne disse rådene, avhenger i stor grad av hvilken type virksomhet det gjelder. Google måler hvor raskt en bruker forlater stedet, og dette påvirker rangeringen din.

 

WordPress gir uante muligheter til å sette opp forskjellig type design og innhold.

En ren WordPress-installasjon gjøres med noen få klikk. Prosessen er såpass tilgjengelig at nesten alle med noe datakunnskap kan sette opp WordPress hjemmesider.

 

Kreativitet

Folk elsker å ha det gøy, selv i arbeidstiden, så skap noe som krever engasjement. Å legge til litt humor på dine hjemmesider gjør deg ikke automatisk useriøs, tvert imot. De som jobber hardt og har det gøy mens de jobber, generer mer energi, mer kreativitet og mer produktivitet.

 

Det er som regel flere typiske standardsider på de fleste nettsteder, for eksempel «om oss» og «case-studier», og disse er nok de beste stedene du kan legge inn litt humor og personlighet, for å hjelpe deg å skille deg ut fra konkurrentene.

 

Å kjøre små konkurranser, eller gi bort gratis ting, er andre gode måter å skape litt underholdning på ditt nettsted.

 

Navigasjon og menyer

 

Standard navigasjonsmenyer kan fort bli litt kjedelig. Samtidig som dette er et område du må være forsiktig med (hvis folk ikke kan finne en enkel måte å navigere på nettstedet, vil de sannsynligvis bare trykke på tilbake-knappen), er det mange måter du kan sprite opp dette.

 

En måte kan være å skape et tema for navigasjonsmenyen som er basert på din nisje.

 

Webdesignere eksperimenterer ofte også med skjulte menyer, som å legge til en liten burger-bar (tre horisontale streker), eller de gjør slik at menyen og det tilhørende bildet dekker hele hjemmesiden for en visuelt slående effekt.

 

By på gode historier

 

Dette har blitt et klassisk godt råd av en veldig god grunn: Det fungerer.

Lojale kunder utvikler seg over tid, og historiefortelling er en fin måte å forbedre disse relasjonene på. Din ”om-side” er det ideelle stedet å fortelle din historie, og å være ærlig her blir en utmerket måte å bygge tillit på. En vanlig måte gjøre en god jobb her, er gjennom å inkludere bilder, video eller utdrag av teksten (sitat) for å bryte opp og gjøre det mer lettlest. Bilder og video er også viktig å optimalisere for bedre SEO-vennligheten. Lager du WordPress hjemmesider er det svært enkelt å sette inn meta-data på sider som inneholder bilder eller video.

 

Kundehistorier er en annen måte å engasjere publikum på. Du kan igjen bruke illustrasjoner og historiefortelling med stor virkning, for å synliggjøre prosessen gjennom et kunde-case.

 

Velg fengslende tekst og skrifttyper

 

Visuelt slående fonter som fremhever enkelte punkter, bidrar til både å få frem budskapet og skape et minneverdig nettsted. Du må få til den rette balansen her – du ønsker ikke å ta oppmerksomheten bort fra budskapet ved å velge noe å utdype; du ønsker å tydeliggjøre det. Dette kan oppnås ved å inkludere visuelle elementer relatert til innholdet, for eksempel ved hjelp av tekst formet som tau i overskriften hvis du driver med seiling.

 

Ikke glem at det du formidler fortsatt er det viktigste, så forsikre deg om at det er nok av godt innhold på siden din slik at besøkende kommer tilbake.

 

Bilder, animasjon, infografikk og video

 

Animasjon er et utmerket verktøy for å få involvert kunden, og nettsteder som inneholder dette vet at de blir husket. Bilder, infografikk og video har mye høyere prosentandel for å bli delt i sosiale medier. Deling bidrar til høyere andel backlinking, som igjen påvirker din SEO.

 

Video på hjemmesider eller landingssider belønnes med høyere rangering på Google.

 

Wordpress hjemmesider guide

Før lansering bør du tenke på dette.

 

 

  1. Sikkerhet og sikkerhetskopiering

 

Er alt sikret? Kontroller at du har en sikkerhetskopi av hele området, og et solid automatisert back up-system på plass. Sørg for at eventuelle sikkerhets-plugins du vil bruke er installert, og sørg for at alle plugins du bruker er fullt oppdatert.

 

 

  1. Korrekturlese innhold

 

Sjekk det en gang, to ganger, og så sjekk det igjen! Utformingen av nettstedet kan være det første de besøkende legger merke til, men det er innholdet som vil danne den endelige dommen, og avgjøre hvorvidt dine besøkende vil komme tilbake til deg flere ganger. Innholdet ditt er det som selger produktet eller tjenesten, og det bør være feilfritt. Hvis du ikke er trygg på dine egne ferdigheter som copywriter så bør du overlate det til profesjonelle.

 

 

  1. Test nettstedet ditt

 

Forestill deg at du er en tilfeldig bruker, og kjør gjennom området som om du er en ny besøkende med et bestemt mål i tankene. Hvis du lanserer en nettbutikk, kan du prøve å søke gjennom katalogen og legge produkter i handlekurven for å sjekke om prosessen er så enkel som du tror den er. Hvis du er en blogger, legg igjen en kommentar på slutten av en test innlegg, for å sørge for at det er lett å logge inn uten å måtte vasse gjennom mange tegn og CAPTCHA-ruter.

 

 

  1. Sjekk Analytics og SEO

 

For å måle effekten av eventuelle kampanjer eller tilbud du kjører gjennom nettstedet ditt, trenger du et robust sett med data å analysere. Her kommer analytics inn i bildet. Google Analytics er det opplagte valget, men uansett hvilken tjeneste du har valgt, sørg for at det er satt opp og klart til å begynne å måle trafikk fra det øyeblikket du setter nettstedet live.

 

Det samme gjelder for SEO, klikk gjennom hver side på nettstedet og sørg for at hver og en er riktig optimalisert. Til slutt må du passe på at du har en robots.txt-fil og Sitemap.xml på plass.

 

 

  1. Test nettstedet på flere enheter

 

Responsivt design er nøkkelen når det gjelder å lykkes med et nettsted i dagens digitale verden, så det holder ikke lenger å kun teste nettstedet ditt på din egen laptop. Det er lurt å teste det på både bærbare pc’er, stasjonære, nettbrett og smarttelefoner og over et bredt utvalg av nettlesere – og ikke bare den siste versjonen heller! Det er alltid verdt å sjekke at nettstedet ditt ser like bra ut på de siste versjonene av de viktigste nettleserne, i tilfelle de besøkende ikke er helt oppdatert ennå. Hvis du ikke har tilgang til flere enheter og nettlesere så ikke fortvil, det finnes nok av nettsteder, som Browser Stack, som vil gjøre denne jobben for deg.

 

Vi håper disse siste sjekkpunktene kommer godt med. Om du ønsker å ta stresset ut av webdesignen, og jobbe med oss for å skape det ideelle nettstedet, ikke nøl med å kontakte oss via vårt kontaktskjema.