Design av nettsider innebærer ikke bare flott utseende, fine effekter og brukervennlighet. Nettsider lages for at du ønsker eksponering. De som besøker nettsiden din skal finne fram til relevant informasjon, og kjøpe en vare eller tjeneste av deg. Med dette i minne bør elementer av design inngå sømløst med søkemotoroptimalisering.

Når folk flest tenker på SEO eller søkemotoroptimalisering, tenker de på ord. Søkemotorer elsker nye, relevante søkeord og godt innhold, og de belønner nettstedene med bedre rangering hvis siden er riktig optimalisert. Men søkemotorer skanner ikke bare for ord, de vurderer også kvaliteten på nettstedet ditt.

Mange er ikke klar over hvor mye en god utforming, et godt innhold og en bra brukeropplevelse faktisk kan påvirke SEO. Under følger noen punkter som er verdt å tenke på når man designer nettsider:

Tips for design av nettsider:

Ikke overbelast siden med visulle effekter. Vi vet nå at innhold er gull. Innhold støttet av attraktive, overbevisende visuelle elementer er enda bedre. Det kan fort bli for mye av det gode, men hvis du er avhengig av det visuelle for å fortelle din historie, vil søkemotorene ta for lett på innholdet ditt, og det er dårlig for deg.

Om du har en mengde videoer og infografikk, støtt disse opp med tekst, innhold eller relatert innhold på samme side. Slik skjønner søkemotorene hva som er der når de skanner nettstedet ditt. Optimaliser bildene dine ved å alltid bruke ”alt” -koder på bilder. Ikke la Google straffe deg på rangering grunnet dårlig design av nettsider.

Gode overskrifter hjelper på SEO.

Å bryte opp innholdet med overskrifter er en smart idé. Dette gjør innholdet ditt lett å lese, lett å skanne og gir bedre utslag på din SEO. Søkemotorer veier dem etter antall (H1 bærer mest vekt), og jo flere relevante søkeord du kan putte inn i dem, jo bedre. Legg merke til hvordan nettsider på Googles førsteside er bygget opp.

Mobilvennlig betyr SEO-vennlig.

Søkemotorene rangerer mobilvennlige nettsider bedre, og med god grunn. Et flertall av brukere søker på Google på mobile enheter nå, så det er logisk at de vil favorisere nettsteder som tilbyr en bedre mobilopplevelse. Du kan lage en mobilversjon av nettstedet ditt for å laste det opp på smarttelefoner og nettbrett, å bruke responsiv design som tilpasser seg alle enheter, er bedre for SEO. Dette gjør at søkemotorer gjennomgår bare én versjon av koden, så responsive nettsteder blir derfor indeksert raskere. Søkemotorer hater nemlig likt innhold, og hvis du har en stasjonær og en mobil versjon, vil du sannsynligvis ønske å ha de samme sidene på begge disse.

HTML5 er full av SEO-hjelpere.

HTML5 er den nyeste versjonen av kodespråk, og det har betydning for SEO. Nye elementer, såkalte semantiske elementer, forklarer hva som finnes i en del av en nettside, og gjør det enklere for søkemotorer å forstå hva som skjer på sidene.

HTML5 gir også raskere lastetider, noe som er viktig for søk og rangeringer. Hvis nettstedet ditt er kodet med en eldre versjon av HTML, kan det være verdt en oppgradering.

En god brukeropplevelse (UX) betyr bedre SEO.

Søkemotorer leser også fluktfrekvensen for rangeringen. Hvis brukerne har en dårlig opplevelse når de besøker nettstedet ditt, vil de ikke bli værende. Å gi brukere et attraktivt, lettbrukt nettsted med klare instruksjoner, vil gjøre det enklere å holde besøkende engasjert på nettstedet ditt. Ikke bare vil du bli belønnet med mer nettstedstrafikk og konverteringer, du vil sannsynligvis også se bedre søketrafikk. Design av nettsider spiller en viktig rolle som mange noen ganger overser.

Her er noen elementer som gir god UX (brukeropplevelse):

  • Intuitiv navigering
  • Gjør det enkelt for besøkende å bla gjennom nettstedet.
  • Lag navigasjonsmenyene tydelige, og bruk klare, beskrivende etiketter.
  • Alltid gi brukerne et sted å gå videre.

Enkelhet

Hold utformingen enkel og ren. Ikke vær redd for mellomrom.Bruk visuelle elementer som støtter konverteringsmålene dine, i stedet for de som distraherer fra dem.

Minimale barrierer

Ikke krev for mye av de besøkende.

Å be besøkende å melde seg på nyhetsbrevet med en gang de kommer inn er dårlig UX – de besøkende vet ikke hvem du er enda. Hvis nettstedet har skjemaer og innfyllingskrav, spør bare etter informasjonen som er viktig.

Lag innhold som kan skumleses

Brukere skumleser mer enn de leser, spesielt når de først lander på en nettside. Bryt innhold opp i mindre deler med beskrivende overskrifter, det gjør det lettere å fordøye.

Hvordan er utseendet på nettstedet ditt, og kvaliteten på utformingen? Opplevelsen disse gir den besøkende, er viktige faktorer for søk-rangeringer, enten direkte eller indirekte. God design kombinert med godt innhold er viktig for å sikre en god søkemotoroptimalisering. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat om design av nettsider og SEO.


Ønsker dere en nye nettsider?
Kontakt oss for en uforpliktende prat.