Emballasjedesign
Ønsker du hjelp med emballasjedesign? Ta kontakt med oss for å ta en prat om prosjektet ditt over en kopp kaffe
Kontakt oss
Emballasjedesign er så mye mer enn bare innpakning. Emballasjedesignet skal gjennom form og design signalisere hva slags innhold og kvalitet du kan forvente deg. Mange av oss har nok kjøpt en bok eller en flaske vin kun fordi den var estetisk tiltalende. Kanskje velger du et produkt fordi det er pent, eller fordi det ser eksklusivt ut og uttrykker høy kvalitet. Kanskje velger du produkter fordi det ser rimelig ut, eller fordi det minner deg om noe som du kjenner. Eller — fordi det skiller seg fra andre produkter, det ser nytt og spennende ut, og du vet ikke helt hva du skal forvente. Dette er noen av aspektene som må defineres før man lager emballasjedesign. Hva er målgruppen, hva er deres estetiske preferanser? Hva skal designet uttrykke, hvordan skal det representere produktets innhold på en riktig måte?
Hva er god emballasjedesign?
God emballasjedesign har et design som treffer målgruppen, og en optimal form og funksjon. Emballasjen skal beskytte innholdet, og samtidig selge produktet. En god emballasjedesign representerer produktet, det skaper en sterk og iøyenfallende identitet som skiller det fra konkurrentene. Emballasjedesign skal kommunisere det unike ved hvert produkt og merkevaren bak, med hjelp av form, materiale, farger, typografi og illustrasjon. Designens betydning blir større i takt med at konkurransen blir større. Emballasjen skal tiltale målgruppen, men den må også forholde seg til funksjon, produksjonskostnader og begrensninger innenfor materialvalg. Optimalt sett skal emballasjedesign fungere ikke bare i butikken, men også i produksjon, transport, hos konsumenten og i retursystem. Med dagens bevissthet rundt miljø, bør det også være krav på at produktet skal etterlate et minimalt økologisk fotavtrykk.
Forest designbyrå har solid erfaring med å designe emballasjedesign for blant annet dagligvareprodukter, helsekost, vin, dvd- og cd-cover. Vi leverer et kreativt og målgruppetilpasset emballasjedesign. Vi har opparbeidet en allsidig erfaring gjennom å drive Forest i over 10 år, og vi har en solid forståelse for designstrategisk prosess gjennom langvarig samarbeid med en rekke kunder. Med stolthet ser vi at vårt design funksjonelt og estetiskt har blitt en verdifull investering for våre klienter. Vårt mål er å skape god design som er unik, blir forstått og gjenkjent. Designen skal gjenspeile hvem bedriften er, være gjennomtenkt og solid og implementert på alle kommunikasjonsflater, såvel print som digitalt. Vi hjelper deg gjerne med utviklingen av et grafiske utrykk, fra brief til ferdig produkt.
Eksempel på emballasjedesign, Cocosa for Midsona, laget av Forest.
Helsekostprodukter
Gjennom en årrekke har vi i Forest arbeidet med emballasjedesign på flere hundre produkter for Midsona, eksempelvis Supernature, Cocosa, Natures Sunshine, Biopharma og Sano Organic. Innen helsekost og supermat er det viktig å kommunisere det “naturlige” og ofte økologiske, for å skille dette fra det kunstige eller kjemisk fremstilte. Intensjonen gjelder både med tanke på innhold, estetisk uttrykk og i valg av materialer. Vi har sett verdien av å skape et helhetlig design som gjenkjennes av brukeren. Det er også viktig med et helhetlig og tydelig konsept når man bygger en merkevare på produkter av høy kvalitet, og som trenger 100% tillit av forbrukeren. Emballasjedesign skal være med på å forsikre forbrukeren at den alltid møter et pålitelig og sikkert produkt.
Eksempel på en emballasjedesign for artisten Maren Selvaag: I stedet for en ordinær CD-utgivelse, lagde vi en bok med selve CD’en inni. Parallelt designet vi en LP av samme utgivelse.
Cd cover
Forest har laget cover-art for plateselskaper som Propeller Recordings, Universal, Warner music og Lovesick Rumour, eksempelvis for for Hanne Hukkelberg, Highasakite, Anne Grete Preus og Superfamily.
Vi har hatt et tett samarbeid artisten Hanne Hukkelberg der vi ikke bare designet flere album og singler, men også plakater, pr-materiell, foto og musikkvideoer. Vi laget også en musikkvideo til Hanne Hukkelberg «Embroidery» som vant prisen beste norske musikkvideo på Bergen Internasjonale Filmfestival og hadde premiere på det internasjonale anerkjente kultur-nettstedet Nowness.
I vårt arbeide med å lage grafisk design for musikk, søker vi å finne et visuelt uttrykk som skal representere og visualisere musikken. Cover-design blir derfor ofte mer kreativt og kunstnerisk utfordrende enn eksempelvis emballasjedesign for dagligvarebransjen. Vi arbeider tett sammen med artistene når vi lager designet, og satser alltid på at vårt coverdesign, artwork og musikken skal harmonere. Samtidig sørger vi for at artwork skal fungere på så mange kommunikasjonsflater som mulig: CD-cover, Vinyl, Itunes-cover, hjemmesider, facebooksider, konsertplakater mm.
Denne serien med dagligvareprodukter for The Flying Culinary Circus fikk Merket for god design. Design av Forest, prosjekt i samarbeid med Accendo.
Dagligvareprodukter
I samarbeid med Accendo har Forest skapt den grafiske profilen til The Flying Culinary Circus. Profilen ble tildelt Merket for god design, i kategorien Visuell profil. The Flying Culinary Circus hadde ikke en samlende visuell identitet før vi kom inn i bildet. De hadde derimot et virvar av ulike produkter, tjenester og bøker med forskjellig grafisk design. Med Accendo som prosjektleder skapte vi et nytt helhetlig konsept, som kunne romme alt av hva den elleville kokkegruppa kunne komme til å finne på.
Den visuelle profilen er implementert på alt av visuelt materiale, fra kokkeuniformer til alle produkter som selges i butikk. Utfordringen med utformingen av denne profilen, var å kombinere gourmet med sirkus. Kokkegruppa lager mat av høy kvalitet, samtidig som de lager show og sirkus. Profilen skulle være sofistikert samtidig som vågal og leken, uten å bli for billig i uttrykket. Strategien ble å reise tilbake i tid, og å benytte seg av begreper fra flyindustrien. Vi dannet to ulike kategorier: En for dagligvare, og en for kvalitetsprodukter. Kvalitetsproduktene som Cava og porselenskniver ble plassert i kategorien First Class, og disse er inspirert av design fra 1900-tallets design, samt ornamentikk fra gamle sirkusplakater. Kategorien for dagligvare, med aioli, krydderurter mm. ble plassert i kategorien Business Class, og denne henter inspirasjon fra 50-tallet og dets ikoniske typografi- og illustrasjonsstil.