SymbolerKlar-08

Nye nettsider

Forest leverer design som er skreddersydd for deg: Alt fra en enkel nettside, til en større og kompleks nettside eller en nettbutikk. Vi har en allsidig erfaring fra å ha drevet Forest i over 15 år, og har en solid forståelse for designprosessen og strategisk tenkning, gjennom langvarig samarbeid med en rekke kunder. Med stolthet ser vi at vårt design, både funksjonelt og estetisk, har blitt en verdifull investering for våre kunder. Vårt mål er å skape god webdesign som er funksjonell, unik og inspirerende.

Idag er en nettside ofte det første som møter dine kunder. Førsteinntrykket din nettside gir kan være det som avgjør om kunden blir interessert i å vite mer om deg, finner deg relevant for det de søker og troverdig i forhold til det du ønsker kommunisere. Ved hjelp av god webdesign blir det lettere å treffe målgruppen din, både estetisk og innholdsmessig. Målet er ikke bare å få flest mulig til å finne deg på nettet, men at god webdesign skal hjelpe deg å skaffe nye kunder.

Eksempel på nettsider for Forest designbyrå

Målet med nye nettsider

Hva er målet med å satse på en ny nettside? Et eksempel på mål kan være: Vi ønsker at et besøk på vår nettside skal initiere at besøkende tar kontakt/ gjennomfører et kjøp. Dette gjør de om de finner innholdet relevant, og at vi fremstår som en trygg leverandør. Og fordi webdesignet virker enkelt og ryddig, og hjelper dem å finne fram til det de trenger.

For å skape et optimalt design på dine nettsider bør vi som designere kjenne og forstå deg som kunde. Hvem er du, og hva vil du at din nettside skal formidle?

Hvis ikke bedriften din er bevisst dette i forkant, er det lurt å ha en prosess der du blir bevisst din posisjon, hensikt, dine målsettinger og dine nøkkelverdier- og kvaliteter. Hva er bedriftens særpreg, hva er det som gjør akkurat din merkevare unikt i markedet? Hvem er målgruppen? Dette gjøres ofte i forbindelse med å utarbeide bedriftens grafiske profil.

Grafisk profil

Når vi i Forest utarbeider en grafisk profil, jobber vi også aller helst parallellt med design på nettsider, som ivaretar de retningslinjene den grafiske profilen tilsier. Det er viktig at en nettside også forholder seg til den grafiske profilen, og at de visuelle elementene fra den grafiske profilen implementeres i alle flater, på digitale medier og på trykksaker.

Responsive nettsider

Med en god forståelse av din bedrift, og med forankring i en solid grafisk profil, har vi et godt grunnlag for å starte å jobbe med design til dine nye nettsider. Vi utvikler idéer for sidenes arkitektur, og hvordan designelementene skal implementeres, gjerne i samarbeid med deg. Moodboards med relevant nettdesign fører til diskusjoner som leder oss på rett vei. Når vi begynner å se konturene av det vi ønsker som sluttresultat for dine nettsider, starter vi med implementeringen. Vi jobber hele tiden tett sammen med deg som kunde og gjennomfører justeringer etter tilbakemeldinger som kommer underveis.

Prosessen 

Idag bruker mange mobilen i stedet for datamaskinen når de besøker din nettside. Det betyr at din nettside bør fungere optimalt ikke bare for stasjonære brukere, men også for mobile brukere. Med responsivt webdesign konstrueres din nettside slik at alt innhold, bilder og struktur forblir det samme på alle ulike enheter, automatisk. Eksempelvis vil innholdet tilpasses den mindre skjermen slik at man ikke mister deler av bilder, tekster eller informasjon.

SEO

Når folk flest tenker på Search Engine Optimization (SEO), tenker de på ord. Søkemotorer elsker innhold, og de belønner websidene som har bedre rangeringer. Søkemotorer skanner ikke bare ord, men de vurderer websiden din også. De fleste kjenner ikke til at selve utformingen av websiden vil ha en effekt på SEO. Utformingen er derfor absolutt av høy relevans. Her er flere tips til hvordan du bedre kan søkemotoroptimalisere din web side:

Google foretrekker responsiv design, fordi det gjør det mer effektivt for Google å indeksere (crawle) gjennom nettstedet, og deretter indeksere og organisere alt innholdet som er online. I en responsiv design har alle nettsteder bare én nettadresse, og samme HTML på alle enheter. Når en bedrift har ett mobilt nettsted og ett desktop nettsted, vil det være to forskjellige URL-adresser og HTML.

Dette tvinger Google til å indeksere flere versjoner av det samme eksakte stedet. Når det er bare en nettside og URL, er det også mye enklere for brukere å dele, engasjere og samhandle med innholdet på dette nettstedet, i forhold til et område som har forskjellige sider for mobile og stasjonære brukere. Google er en fan av dette også. Hvorfor er det slik? En grunn kan være dette: Hvis noen deler et innhold ment for desktop på sosiale medier og dette leses av brukere på mobil, vil ikke innholdet framstå like tydelig og leservennlig.

Kan øke konvertering

Foruten alle søkefordeler, samt fornøyde brukere, har responsiv design evnen til å øke konverterings-frekvenser fra alle mobilbrukere i verden. Hvorfor? Fordi: Om ikke websiden er tilgjengelig, eller har responsiv design, vil du gå glipp av en stor kjøpermasse i form av tapt konvertering.

Mobilvennlig nettside

I næringslivet må du ligge i forkant. Hvis flere og flere brukere bruker sine mobile enheter for å søke og gjøre kjøp på nettet, må du sørge for å nå dette publikumet ved å ha et mobilvennlig nettsted. En mobilnettside må være minst like god, og aller helst bedre enn en vanlig nettside.

Ønsker dere hjelp med nye nettsider? 
Kontakt oss for en uforpliktende prat.